Przekraczanie stref czasowych podczas podróży jest tylko jedną z przyczyn „jet lagu”. Pewna zaawansowana wiedza i przygotowanie mogą doprowadzić do przyjemniejszej podróży.

Podstawowe przyczyny zespołu nagłej zmiany strefy czasowej

* Przekraczanie dwóch lub więcej stref czasowych: Jest to gorsze zjawisko w przypadku lotów wschodnich, ponieważ trzeba dostosować się do wcześniejszego harmonogramu.

* Brak snu przed podróżą.

* Fizyczne wyczerpanie spowodowane zbyt szybkim ruchem tuż przed wyjściem.

* Odwodnienie: Powietrze w samolocie jest bardzo suche. Pij dużo wody (nie soda, kawa lub herbata). Niektórzy ludzie biorą ze sobą własną butelkę wody.

* Zakłócenie normalnego treningu czuwania / snu w organizmie (rytm okołodobowy).

* Spożywanie alkoholu: Alkohol przyczynia się do odwodnienia. Na wysokości wpływ alkoholu jest kilkakrotnie powiększany.

* Zanieczyszczone powietrze: Powietrze lotnicze nie jest tak utlenione jak powietrze z zewnątrz. Zawiera również nieprzyjemne zapachy i drobne cząstki pochodzące od pasażerów, załogi, bagażu i samolotu.

* Brak aktywności i brak ruchu.

* Zmiana klimatu.

Możliwe symptomy

* Powolny refleks – szczególnie niebezpieczny podczas jazdy

* Powolne procesy myślowe – skutkujące złymi decyzjami

* Zaburzenia snu

* Słaby apetyt

* Bóle głowy

* Podrażnienie zatok

* Rozstrój żołądkowo-jelitowy wywołany przez nieznany pokarm i wodę

* Zmęczenie

* Niepokój

* Dezorientacja

* Drażliwość

* Obrzęk kończyn (zwłaszcza stóp i kończyn dolnych)

* Pocenie się

Jak sobie radzić

* Przyspiesz się, zanim odejdziesz. Jeśli to możliwe i możliwe, zaplanuj budzik i posiłki w nowej strefie czasowej dzień lub dwa przed czasem.

* Nie zostawiaj całego opakowania do ostatniej chwili.

* Upewnij się, że dobrze się przespisz przed wyjazdem.

* Wybierz odpowiednie loty, aby z dużym wyprzedzeniem dotrzeć do działań takich jak spotkania biznesowe. Celuj w locie dziennym (w obu kierunkach).

* Ustaw zegarek na nową strefę czasową zaraz po wejściu na pokład samolotu.

* Bądź na bieżąco z lekami.

* Pij dużo butelkowanej (nie lokalnej) wody.

* Unikaj sałatek i potraw, które mogły zostać spłukane w lokalnej wodzie. Pomoże to zapobiec biegunce – która może przyczynić się do odwodnienia.

* Wstań i poruszaj się zamiast siedzieć na siedzeniu przez długi czas.

* Noś buty o połowę większe, aby pomieścić obrzęki stóp.

* Po przyjeździe nie spędzaj całego dnia w zamkniętym pomieszczeniu. Wyjdź na słońce i świeże powietrze.

* Weź gorący prysznic przed pójściem do łóżka. Pomaga to w dostrojeniu rytmu okołodobowego twojego ciała. Spadek temperatury po wyjściu z prysznica spowoduje, że zaczniesz odczuwać senność.

* Zaplanuj spotkania, gdy najprawdopodobniej zostaniesz wypoczęty.

Każdy jest inny

* Czas regeneracji, z reguły, trwa około jednego dnia na każdą strefę czasową.

* Niektórzy ludzie są bardziej przystosowani niż inni i wykazują bardzo mało objawów jet lag. Dzieci prawie zawsze radzą sobie lepiej niż dorośli.

* Im bardziej „jesteś zrelaksowany”, jeśli chodzi o harmonogramy i codzienne czynności, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz dobrze radził sobie z jet lag.

Przy odrobinie wcześniejszego planowania Twoja następna podróż samolotem może być najlepsza!